miso-pasta
Ingrediencie

Čo je miso pasta?

Miso je vlastne taká zvláštna pasta s ešte zvláštnejšou chuťou a vôňou. Ani s farbou to nie je žiadna sláva. Môže mať jemne žltú farbu, takmer všetky odtiene hnedej a niekedy až červenkastý nádych. Má tuhšiu konzistenciu a je veľmi slané. To by nevadilo, pretože sa nepredpokladá, že ho budete vyjedať lyžicou ako arašidové maslo. No aj tak to neznie ako niečo, čo by ste chceli ochutnať, že? Tak ja sa vás teda pokúsim presvedčiť, že chcete.

Miso pasta je vyrobená fermentáciou sóje obilniny (napríklad z jačmeňa, pohánky, ale používa sa aj ryža, raž alebo bôb). Jeho chuť a farba sa odvíjajú od viacerých faktorov – od dĺžky zrenia, obsahu soli, aká obilnina bola použitá, aký je pomer surovín a podobne. Mohli by sme ho ale rozdeliť na dva základné druhy – tmavé a biele miso.

Všeobecne platí, že čím výraznejšia (tmavšia) farba, tým výraznejšia chuť. Tmavé miso zreje oveľa dlhší čas a zvyčajne sa používa viac sóje ako obilniny. Vyznačuje sa silnou slanou chuťou a samozrejme tmavou farbou. Niekedy to vyzerá, že je až čierne.

Ak by to bolo na niekoho príliš „silné“, potom je lepšia alternatíva biele miso. Proces zrenia je kratší a obsahuje viac obilniny ako sóje, čo sa prejaví v jeho svetlej farbe a sladkastej chuti.

Alebo tretia alternatíva (moja obľúbená) je, že ich obe zmiešate.

 

Kde všade sa dá využiť miso pasta?

Takmer všade! No vážne. V mnohých jedlách sa dá použiť namiesto soli a navyše to dodá celému jedlu zvláštnu, zaujímavú, ale dobrú! chuť. Ak sa dá, tak ho treba pridávať až ku koncu varenia a už príliš veľmi nezohrievať, pretože obsahuje kopec výživných látok a vysokou teplotou by sa stratili.

Tým najznámejším jedlom, kde sa používa miso pasta, je zrejme miso polievka (miso shiru). Tu to ale nekončí. Dá sa použiť do ďalších iných polievok. Môže totiž tvoriť výborný základný „vývar“ v polievke.

Dresingy a zálievky. Do šalátov alebo zeleniny, či už čerstvej alebo dusenej.

Marinády. Môžete skombinovať s ďalšími surovinami (ako napríklad sója, saké, sezamový olej) a šup marinovať či už ryby, mäso, alebo dokonca tofu.

Spomínala som, že miso pravdepodobne nebudete vyjedať len tak lyžicou z pohára? No, uznávam, to by bolo aj na mňa príliš. Ale s uhorkou je to už o niečom inom. Sviežosť a vodnatosť uhorky so slanou chuťou miso pasty tvoria perfektnú kombináciu. A za takéhoto surového tepelne nespracovaného stavu vám dodá ešte viac živín.

Tak, ako? Presvedčila som vás? 🙂 

Zanechať názor

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *